Bevezetés |
Információk |
Szakember kereső |
Szakirodalom |
Terápiás tér |
Képzések |
Főoldal |
Labirintus Alapítvány
a Harmonikusan Fejlődő, Kiegyensúlyozott Gyermekekért
Óbuda-Békásmegyer Nevelési Tanácsadó
IKT Központ
A dinamikus szenzoros integrációs terápiában a közös játékot, mozgást gyakran mondókák, énekek is kísérik. A mondókák, énekek az elmúlt évszázadok, évezredek gyermeknevelési gyakorlatában nagyon fontos szerepet játszottak.
Részét alkották azoknak a komplex játékos tevékenységeknek,
amelyek a gyermek életének fontos részét alkották, s
amelyeket a felnőttek játszottak velük. Ezek a
játékok "ölbeli játékok" gyűjtőnéven
váltak ismertté.
De mit jelent pontosan ez a fogalom?
Az ölbeli játékok olyan szöveggel, énekkel kísért, kétszemélyes, mozgásos-érintéses játékok, amelyeket a gyermek születésétől mindaddig játszhatunk, amíg azt ő igényli. Időben megelőzik a kortárs játékokat. Szorosan kapcsolódnak a gyermek fejlődéséhez, gondozásához és neveléséhez, kísérőiként például az altatásnak, etetésnek, fürdetésnek, az állni- és járnitanulásnak.
Az ölbeli játékokhoz tartozó szöveg általában rövid, erőteljesen ritmizált mondóka, melyet énekelve vagy recitálva, fennhangon szoktak mondani. A zenei elem, a szöveg és a mozgás szoros egységet alkotnak. A játékok szövegei egyrészt szimbolikus tartalmakkal jelennek meg, képi formákba ágyazott, történetmesélős stílusban, de vannak konkrét testrészek megnevezésén alapuló, vagy konkrét cselekvéseket leíró játékok is.
Az, hogy két személy vesz részt a játékban, fontos eleme az ölbeli játékoknak. A másik fél általában a szülő, vagy nagyszülő, vagy nagyobb testvér, aki már képes mozgatni, emelni, tartani is a kisebbet. A játék fontos eleme a két fél közötti érzelmi kötődés és bizalmi kapcsolat.
Szinte minden ölbeli játék tartalmaz mozgásos-érintéses elemet, mely tulajdonképpen a legfontosabb összetevőnek tekinthető, és ez az a vonás, melynek nyomán legkönnyebben párhuzamba állíthatjuk az ölbeli játékokat a szenzoros integrációs terápiával. A játék során a gyermeket hintáztatják, lóbálják, lovagoltatják, táncoltatják, borogatják, miközben minden porcikáját megérintik, meggyömöszölik, cirógatják, csiklandozzák. Az ölbeli játékok mindig valamilyen testi kontaktusba hozzák a résztvevőket, és olyan közeget teremtenek, ahol két személy közti érzelmi kapcsolódás, és bizalom megerősödhet. Mindez a gyermek életkorának megfelelő tanulási folyamathoz illeszkedik, hiszen a csecsemőkorban a gyermek döntően érzelmi és mozgásos formában szerzi tapasztalatait.
Ezek a játékok szórakoztattak, tanítottak, neveltek, mégpedig a test fejlődésével, az értelem nyiladozásával párhuzamosan, vagyis az életkori sajátosságokhoz igazodva.
A 20. század mélyreható társadalmi változásai az ölbeli játékok létére is kihatással voltak. A paraszti kultúra felbomlásával Magyarországon– az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején – megszakadt a hagyományozódás folyamata: azok a generációk, amelyek letéteményesei voltak a népi kultúra egészének, már kevésbé adták tovább azt az utánuk következő generációnak. A nagycsaládokat egyre inkább felváltották a nukleáris családok, ahol már nem érvényesülnek olyan könnyen a hagyományozódás folyamatai. Így a fiatal anyák az ölbeli játékokat is kevésbé láthatták szüleiktől mintaként. Az ilyen nukleáris családokban mindenkinek egyedileg kellett – és kell ma is – végigjárnia az utat, újra megtanulva azt, amit "már nagyanyáik is tudtak".
A témáról részletesebben Jakobi Nóra tanulmányában olvashat itt.
Ajánlott könyvek a témához itt.
Ölbeli játékok és mondókák hangtárral: www.kerekito.hu
Az ölbeli játékok kategóriákba rendezése a fejlődési menet
szerint történt (Lázár Katalin és Kiss Áron munkái alapján). további mondókák
Ujjasdik
Ez elment vadászni, Ez meglőtte, Ez hazavitte, Ez megsütötte, A kis Gyurka meg mind megette. |
Hüvelykujjam almafa, Mutatóujjam megrázta, Középsőujjam felszedte, Gyűrűsujjam hazavitte, A kisujjam mind megette, Megfájdult a hasa tőle. |
Ez a malac piacra megy, Ez itthon marad, Ez kap finom pecsenyét, Ez semmit se kap, Ez a malac visít nagyot: Uí, uí, éhes vagyok! |
Tenyeresdik
Kerekecske, gombocska, Itt szalad a nyulacska, Itt szalad, ott megáll, Itt egy körutat csinál, Ide bújik, ide be, Kicsi gyermek keblibe. |
Bezsere, bezsere, bezsere, Volt egyszer egy kertecske, Abba volt egy káposztácska, Rászokott a kisnyulacska, Arra ment a kert gazdája, Ide-oda futott a nyulacska. |
Ciróka, baróka, hová voltál? – A malomba. Mit hoztál? – Lisztet. Hová tetted? – Pad alá! Szúrtál (beleszúr a tenyerébe), Böktél (belebök), Csattintottál (tenyerébe csap). |
Ökölütögetők
Töröm, töröm a mákot. Sütök vele kalácsot. Tisztítom a mogyorót, Annak adok aki jó. Hám, hám, hám. |
Töröm, töröm a mákot, Sütök néked kalácsot, Ica tolla motolla, Neked adom Jancsika!
|
Tapsoltatók
Süti-süti pácsát (pogácsát) Mamának, Papának, Isten bogarának.
|
Így törik a diót: Kop-kop-kop, Úgy meg a mogyorót: Rop-rop-rop. |
Süti, süti pogácsát, Apjának, anyjának, Tejbe-vajba az apjának, Sóba-vízbe a dadának. |
Arcsimogatók
Ciróka, maróka, Mit főztél, Katóka? Kását. Ki ette meg? Pap macskája! Mind felvitte a padlásra. |
Ciróka, maróka! Hol jártál? – Malomba’! Mit hoztál? – Pogácsát! Hová tetted? – Lócára! Megette a pap macskája!
|
Mutogatók
Itt a füle, itt az orra, itt pedig a harapója! Itt a keze, itt a lába, itt meg a kis hasikája! |
Keze, lába van neki, Szeme, füle van neki, Orra, szája van neki, És hol fut a kisnyuszi? |
Ültetők, láblóbálók
Dib-dáb, macskaláb, szép kis láb ez a láb! |
Hej, laboda, laboda, lábod ide, amoda! |
Lóg a lába, lóg a, Nincsen semmi dolga, Mert ha dolga volna, A lába nem lógna. |
Állítgatók
Áll a baba, áll a baba, Édesanya állítgatja, Áll a bab, áll a baba, Édesapa állítgatja. |
Áll a baba, áll, Mint a gyertyaszál, Esztendőre vagy kettőre, Nagylány leszen már. |
Sétáltatók, táncoltatók
Jár a baba, jár, Mint a kismadár, Holnapután a kert alatt Lepkét is fog már. |
Ez a lábam, ez, ez, ez, Jobban járja, mint emez. Vigyázz lábam, jól vigyázz, Mert a másik meggyaláz. |
Térden lovagoltatók
Gyí, paci, paripa! Nem messze van Kanizsa. Odaérünk délre, Kacsa-pecsenyére. |
Hej, Gyula, Gyula, Gyula, szól a duda, duda, duda, Pest Buda, Buda, Buda, Pattogatott kukorica – haj! |
Így lovagolnak a hölgyek, az urak gyorsabban mönnek. A parasztok így döcögnek, a huszárok így röpülnek, hurrá, hurrá, hurrá, hopp! |
Hintáztatók, lóbálók
Hinta, palinta, Hintázik a Zsuzsika, Amíg száll a hinta, Kacag a kisbaba, Ha leszakad a hinta, Sírni fog majd Katika. |
Hinta-palinta, Régi Duna, Kiskatona Ugorj a Dunába! Zsupsz!
|
további mondókák itt
vagy itt: www.kerekito.hu
Könyvek, amelyekben sok-sok mondóka, ölbeli játék van,
vagy amelyek a téma elméleti hátterét mutatják be.
további szakirodalom
› |
|
› |
|
› |
|
› |
|
› |
Elindultak a szintentartási képzések!
-
részletek
Még kapható a Billenések c. könyv!
Tanulmányok a dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből - részletek
Kapható a könyvesboltokban, valamint a kiadónál - Oriold és Társai
DSZIT szakmai nap 2018.01.27.
MEGALAKULT
az MDSZIT Egyesület!
2017 novemberében indult a
jelenlegi tanfolyam.
HÍRLEVÉL
Tanfolyamunkon végzett, vagy a
DSZIT iránt érdeklődő szakemberek számára
- feliratkozás
A szakembereknek
szóló oldalak
szerkezete részben átakult. Célunk a
jobb áttekinthetőség
elősegítése volt.
Ezért egy közös
lap alá rendeztük a szakirodalommal,
a terápiával vagy a képzéssel kacsolatos
oldalakat.
Jó böngészést!